In 12 stappen je eigen koffiezaak beginnen

Dus jij wilt een eigen koffiezaak beginnen? Een ondernemer die al lang droomt over zijn eigen winkel, eigen baas zijn en graag mensen aan koffie helpt. Je bent een sociaal persoon die er graag voor zorgt dat men het naar zijn zin heeft. Volg de volgende twaalf stappen en het gaat gegarandeerd lukken!

eigen koffiezaak beginnen

  • Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel (KvK)

Wanneer je een eigen onderneming start is het van belang dat je jezelf inschrijft bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). De KvK zal je dan automatisch doorgeven aan de Belastingdienst.

  • Schrijf je in bij het Bedrijfschap Horeca en Catering (BhenC)

Vervolgens wordt je koffiezaak ingeschreven bij het Bedrijfschap Horeca en Catering (BhenC). De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) maakt hierbij gebruik van de BhenC gegevens voor de registratie van een levensmiddelenbedrijf. Dit hoef je dus niet zelf te doen. Let wel op: Het is doorgaans verplicht om een lidmaatschap aan te gaan en hiervoor moet je contributie betalen.

  • Maak een bestemmingsplan

Denk er aan of je personeel in dienst wilt of niet. Naast alle werkzaamheden die komen kijken bij het starten bij je eigen bedrijf, zul je ook moeten voldoen aan de eisen van de overheid m.b.t. loonuitkeringen en doorbetalingen in verband met ziektes van werknemers. Het is hier handig om bij een opstart gebruik te maken van payroll. Het juridisch werkgeverschap wordt dan overgenomen door een payrollbedrijf en dan hoef jij je geen zorgen meer te maken over de loonadministratie die komt kijken bij het starten van je eigen koffiezaak.

  • Vraag een omgevingsvergunning voor verbouwing van een ruimte aan

Als je een ruimte overneemt en deze wilt verbouwen of opnieuw wilt inrichten moet je hiervoor een omgevingsvergunning voor bouw aanvragen bij de gemeente. Als je wilt slopen moet je hier nog een extra vergunning voor aanvragen.

  • Omgevingsvergunning brandveilig gebruiken

Voor sommige gebouwen is ook een omgevingsvergunning brandveilig gebruiken verplicht. Dit geldt onder andere voor basisscholen en hotels. Het is handig om uit te zoeken of dit bij jouw gebouw ook van toepassing is.

  • Milieubeheer

Iedere horecaondernemer (dat ben je met een koffiezaak) krijgt te maken met milieuvoorschriften op het gebied van onder andere geluid, energie en afvalstoffen. Hiervoor hoef je meestal geen speciale omgevingsvergunning aan te vragen, maar volstaat een melding bij de gemeente.

  • Exploitatievergunning

In sommige gemeenten is een exploitatievergunning horecabedrijf verplicht. Deze voorwaarden hebben te maken met de openbare orde, veiligheid en zedelijkheid in de omgeving van een openbare inrichting. Specifieke informatie hierover is te vinden in de Algemene Plaatselijke Verordering (APV) van je gemeente. De leidinggevenden van een bedrijf moeten hier in ieder geval aan voldoen.

  • Hygiëne

Hygiëne is natuurlijk erg belangrijk. Je moet als horecaondernemer beschikken over een HACP-plan of kunnen aantonen dat je een goedgekeurde hygiënecode volgt.

  • Drank- en horecavergunning (alleen wanneer je alcohol schenkt)

Als je besluit om naast je koffie ook alcohol te schenken (of bijvoorbeeld een Irish Coffee), heb je een drank- en horecavergunning nodig van de gemeente. Hiervoor moet het bedrijfspand en je personeel ook aan verschillende eisen voldoen. Meer informatie hierover kan je vinden in de Drank- en Horecawet

  • Terrasvergunning (alleen wanneer je een terras bezit)

Wanneer je ruimte hebt voor je bedrijf is het gunstig om in de zomer een terras open te stellen. Hiervoor is altijd een terrasvergunning nodig van de gemeente.

  • Aanwezigheidsvergunning kansspelautomaten en muziekrechten

Een kansspelautomaat kan gasten je bar in trekken, net als het afspelen van muziek. Voor allebei de dingen heb je een vergunning nodig bij de gemeente. De muziekrechten kan je regelen bij het Buma en Sena, die de toestemming regelen via het uitgeven van licenties.

  • Risico-inventarisatie en -evaluatie

Wanneer je personeel in dienst gaat nemen, moet je bezitten over een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E), waarin onder meer huidige bedrijfsrisico’s op de werkplek aan bod moeten komen.